Krótka historia powstania musicalu

    Powstanie gatunku musical związane jest z pierwszymi przedstawieniami muzycznymi w Ameryce Północnej w XVIII w.

    Cechy musicalu uformowały się z różnych form teatralnych, takich jak ministrel – show, składające się z murzyńskich piosenek oraz tańców czy extravaganze, które było widowiskiem muzycznym z atrakcjami typu rewiowo–cyrkowego. Wpływ na musical miała również burleska przedstawiająca parodie słynnych sztuk teatralnych, vaudeville czyli zestawienie partii wokalnych, tanecznych, akrobatycznych i błazenady, jak i komedia muzyczna, która nawiązywała do operetek. Spektakle tego typu to lekkie, rozrywkowe przedstawienia o nieskomplikowanej fabule, za to z przebojowymi piosenkami oraz zapierającymi dech w piersiach scenami zbiorowymi. W warstwie muzycznej musicali odczuwano wpływ tradycyjnych europejskich operetek, rewii francuskiej, widowiska kabaretowego. Zaś za sprawą m.in. George’a Gershwina, Jerome’a Kerna, Richarda Rodgersa można było usłyszeć w tych spektaklach elementy jazzu, bluesa i swingu.

Ostatecznie musical jako gatunek ukształtował się w latach 20. Jerom Kern i Oscar Hammerstein II stworzyli „Show Boat” w 1927 roku, który został uznany za wykrystalizowaną formę musicalu. Przedstawienie to było bardziej wyrafinowane niż komedia muzyczna, dlatego też użyto nowej nazwy – musical, aby odróżnić tego typu ambitniejsze spektakle. Publiczność znużona już formą rewii przyjęła z entuzjazmem wprowadzenie wątków życia zwykłych ludzi wraz z ich problemami i rozterkami.

Musical jest gatunkiem dramatyczno – muzycznym nieco nawiązującym do opery i operetki, choć odchodzi od farsowej akcji i szczęśliwego zakończenia. Współtworzy go muzyka, czyli solowe oraz zespołowe części wokalno – instrumentalne oraz słowo w postaci dwuaktowego libretta, które często składa się z zestawień scen, songów czy sekwencji tanecznych. Akcję cechuje realizm czasu i miejsca, a wydarzenia osadzone są we współczesności. Libreciści posługują się stylem potocznym i poruszają różne tematyki: polityczne, obyczajowe, kulturowe. Libretto musicalu jest melodramatyczne, skupiające się na psychologii przedstawionego bohatera. Dopełnieniem całej formy są popisy taneczne, które ukazują przeżycia bohaterów. To wszystko powoduje dużą różnorodność wśród musicali, który jest synkretyzmem wielu sztuk.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.